De afgelopen 15 jaar van Macrovet
- Categorieën
Meer dan 15 jaar geleden stond ik voor een keuze: verder gaan in het familiebedrijf in Brabant samen met mijn zus of terugkeren naar Texel om iets anders te gaan doen. Ik ben een geboren Brabander, maar op Texel liggen mijn roots. Hier heb ik mijn jeugd doorgebracht en voel ik mij thuis. En Marloes is natuurlijk ook een echte Texelse.
We waren er al snel achter gekomen dat we ons in Brabant niet thuis voelden. Maar het familiebedrijf natuurlijk wel. Verkoop via internet stond destijds nog in de kinderschoenen. Er waren maar weinig aanbieders in onze categorie en ik zag kansen. We hebben een magazijn van 3000m2 vol met mooie producten.
Mijn plan om de producten-die we voornamelijk als groothandel aan winkels en handelaren verkochten-online aan te bieden, werd niet meteen enthousiast ontvangen door mijn vader en zus. Wat zouden onze huidige klanten daarvan vinden? Oneerlijke concurrentie of onze leverancier gaat het nu zelf doen. Maar ik kreeg het voordeel van de twijfel, maar dan wel onder een eigen naam en eigen verantwoordelijkheid. En zo is de samenwerking tussen broer en zus ontstaan.
Een webshop beginnen, hoe dan? Ik wist nog van helemaal niets. Inlezen en heel veel leren. En heel hard werken. Ruim een jaar voorbereiding heeft het gekost. Onze eerste webshop hebben we laten bouwen voor € 3300,-. Alle producten moesten op de foto en teksten moesten worden geschreven. Destijds waren Marloes en ik na ons werk dag en nacht in touw om het voor elkaar te krijgen.
Eenmaal alles online begint het echte werk voor een webwinkel. Die eerste bestelling van een daadwerkelijke klant gaf ons een euforisch gevoel. Het is gelukt, het werkt. Maar pas als alles online staat, begint het echte werk voor een webwinkel. Een website zonder bezoekers kun je niet van leven. Daarom besloten wij ons volledig te verdiepen in online marketing. Termen als seo, sea en e-mail marketing waren ons snel al niet vreemd meer en kregen we het voor elkaar om steeds meer bezoekers naar onze site te krijgen.
Na een paar maanden online te zijn kregen we een hele dikke aangetekende envelop. Een concurrent daagde ons voor de rechter. Dit bedrijf was al een aantal jaar online actief en een grote klant bij ons familiebedrijf. Hij beschuldigde ons van plagiaat en beweerde dat wij zijn website hadden gekopieerd. Dit was uiteraard niet het geval. Hij beweerde dat hij het alleenrecht had op bijvoorbeeld bepaalde categorienamen zoals koeienbenodigdheden of paardenbenodigdheden omdat zij die als eerste online gebruikte.
Je bent net voor jezelf begonnen en dan krijg je direct te maken met een grote tegenslag door een concurrent die je snel uit de markt wil drukken. Gelukkig is dit allemaal goed gekomen en heeft de rechter zijn aanklachten tegen mij verworpen. En heeft hij vooral heel veel kosten gemaakt en krijgt hij tot de dag van vandaag geen enkel product meer geleverd van mijn zus. Dit is niet hoe wij zaken doen.
De eerste jaren deden we Macrovet nog naast ons werk in Brabant. In juli 2010 was het dan eindelijk zover. We kochten een huis met bedrijfspand op Texel en vanaf die dag ging ik volledig aan de slag voor Macrovet. En vanaf die dag begon Macrovet echt te groeien.
Vanaf dag 1 was onze visie “Passie voor service en expertise”. Klanten kunnen ons altijd bereiken voor eerlijk advies. En eerlijk dan bedoel ik ook echt eerlijk. Het komt vaak voor dat mensen ons bellen voor een nieuwe tondeuse omdat hun huidige tondeuse het niet zo goed doet. Vaak is het dan zo dat een keertje de messen laten slijpen al de oplossing is en een nieuwe tondeuse helemaal niet nodig is.
Vanaf dag 1 ben ik me meer gaan specialiseren in scheermachines en tondeuses voor dieren, Dit is de leukste categorie uit ons assortiment waar techniek, advies en service samenkomt. In deze categorie maken wij echt het verschil, en duizenden klanten weten ons te vinden. Onze aanpak is dat we geen dozenschuivers willen zijn maar echt toegevoegde waarde leveren en dat wordt enorm gewaardeerd.
Een webshop is geen gemakkelijke business. De techniek en mogelijkheden zijn oneindig en veranderen continu. Online verkopen is transparant; alle info en prijzen zijn binnen een paar muisklikken te vergelijken. Consumenten zijn enorm verwend en gewend geraakt. Toen wij begonnen was vandaag besteld en morgen geleverd echt uniek. Tegenwoordig wordt er al verwacht dat wanneer je ’s avonds laat iets besteld, het je de volgende morgen al in huis hebt. Dat de verzending gratis is en wanneer je niet tevreden bent, het gewoon weer gratis terug kunt sturen.
Als ondernemer zijn dat allemaal flinke uitdagingen en brengt keuzes met zich mee die je moet maken. Wij hebben een eigen magazijn en dan is het gewoon niet te doen om voor 23.59 uur besteld de volgende ochtend geleverd aan te bieden. Dat betekent dat je van je medewerkers moet verwachten dat zij ’s avonds laat nog aan het werk moeten. Of je moet je magazijn uitbesteden aan een externe warehouse. Wij hebben hier een duidelijke keuze gemaakt, welke misschien niet het beste is voor de verkopen, maar wel hoe wij een bedrijf willen runnen. Normale werktijden voor ons en onze medewerkers.
In 2008 waren we een van de weinige online shops in onze categorie. Nu in 2023 zijn we een van de velen, voor elk product hebben we vele tientallen concurrenten en dan nog de vele goedkope Chinese producten die verkocht worden via Bol, Amazon en Alie-expres. Maar wij zijn daar nooit in mee gegaan en we bestaan nu nog steeds vanwege onze unieke visie: “passie voor Service en expertise” rondom onze producten. Iets wat de meeste reuzen nooit kunnen bieden.
Onze dagelijkse werkzaamheden zijn nooit veranderd. De telefoon nemen we op binnen 1 keer over gaan, daarbij weet ik eigenlijk nooit of het nu nog ochtend of al middag is. Mailtjes worden beantwoord direct op het moment ze binnen komen. Maar we zorgen ook goed voor onszelf. We houden ons strikt aan onze openingstijden, want met een webwinkel kun je anders continu aan het werk zijn.
Vroeger kon je met slechts een paar goed gekozen steekwoorden bovenaan in zoekmachines verschijnen, wat zorgde voor veel websitebezoekers. Tegenwoordig is het niet zo makkelijk meer en moet je veel content maken, pagina’s optimaliseren met alle technieken die voorhanden zijn. En die technieken zijn enorm veranderd en elke dag komen er nieuwe bij. We staan nu aan de vooravond van AI (artificial intelligence) iets waar wij overigens al jaren mee werken. Zo helpt AI ons al jaren om de juiste producten te tonen aan onze klanten. Denk aan bijpassende producten en accessoires.
Maar met tools zoals ChatGPT gaat er enorm veel veranderen. Het staat echt nog in de kinderschoenen. En als je kijkt naar wat het nu al kan doen. Het is echt angstaanjagend. Maar zoals met elke verandering, je moet er gewoon in meegaan en kijken wat het voor jou kan betekenen.
De afgelopen 15 jaar hebben we enorm hard gewerkt, elke dag weer. En hebben we enorm veel klanten van de juiste producten voorzien. We zijn twee keer bekroond met een Nationale thuiswinkel award en we hebben enorm veel positieve reviews van onze trouwe klanten.
Nu 15 jaar verder zijn we een gezond bedrijf met een mooi assortiment. De veranderde wereld en marktomstandigheden stellen ons elke dag weer de vraag hoe het allemaal verder gaat. We hebben 3 kinderen, de oudste is 12 en helpt nu af en toe al eens mee in de zaak. De jongens zijn opgegroeid in de digitale wereld en super handig. Waar ik vroeger halstouwtjes voor schapen maakte, zijn zij al facturen aan het inboeken. Wie weet vinden ze het leuk en willen ze later in de zaak verder.
Maar laat ze eerst zelf maar ontdekken waar hun passie ligt, ze zijn slim genoeg om de wereld te veroveren. Marloes en ik hebben onze passie al lang gevonden en zijn nog lang niet van plan te stoppen. Op naar de volgende 15 jaar vol met uitdagingen en kansen..
Meer dan 15 jaar geleden stond ik voor een keuze: verder gaan in het familiebedrijf in Brabant samen met mijn zus of terugkeren naar Texel om iets anders te gaan doen. Ik ben een geboren Brabander, maar op Texel liggen mijn roots. Hier heb ik mijn jeugd doorgebracht en voel ik mij thuis. En Marloes is natuurlijk ook een echte Texelse.
We waren er al snel achter gekomen dat we ons in Brabant niet thuis voelden. Maar het familiebedrijf natuurlijk wel. Verkoop via internet stond destijds nog in de kinderschoenen. Er waren maar weinig aanbieders in onze categorie en ik zag kansen. We hebben een magazijn van 3000m2 vol met mooie producten.
Mijn plan om de producten-die we voornamelijk als groothandel aan winkels en handelaren verkochten-online aan te bieden, werd niet meteen enthousiast ontvangen door mijn vader en zus. Wat zouden onze huidige klanten daarvan vinden? Oneerlijke concurrentie of onze leverancier gaat het nu zelf doen. Maar ik kreeg het voordeel van de twijfel, maar dan wel onder een eigen naam en eigen verantwoordelijkheid. En zo is de samenwerking tussen broer en zus ontstaan.
Een webshop beginnen, hoe dan? Ik wist nog van helemaal niets. Inlezen en heel veel leren. En heel hard werken. Ruim een jaar voorbereiding heeft het gekost. Onze eerste webshop hebben we laten bouwen voor € 3300,-. Alle producten moesten op de foto en teksten moesten worden geschreven. Destijds waren Marloes en ik na ons werk dag en nacht in touw om het voor elkaar te krijgen.
Eenmaal alles online begint het echte werk voor een webwinkel. Die eerste bestelling van een daadwerkelijke klant gaf ons een euforisch gevoel. Het is gelukt, het werkt. Maar pas als alles online staat, begint het echte werk voor een webwinkel. Een website zonder bezoekers kun je niet van leven. Daarom besloten wij ons volledig te verdiepen in online marketing. Termen als seo, sea en e-mail marketing waren ons snel al niet vreemd meer en kregen we het voor elkaar om steeds meer bezoekers naar onze site te krijgen.
Na een paar maanden online te zijn kregen we een hele dikke aangetekende envelop. Een concurrent daagde ons voor de rechter. Dit bedrijf was al een aantal jaar online actief en een grote klant bij ons familiebedrijf. Hij beschuldigde ons van plagiaat en beweerde dat wij zijn website hadden gekopieerd. Dit was uiteraard niet het geval. Hij beweerde dat hij het alleenrecht had op bijvoorbeeld bepaalde categorienamen zoals koeienbenodigdheden of paardenbenodigdheden omdat zij die als eerste online gebruikte.
Je bent net voor jezelf begonnen en dan krijg je direct te maken met een grote tegenslag door een concurrent die je snel uit de markt wil drukken. Gelukkig is dit allemaal goed gekomen en heeft de rechter zijn aanklachten tegen mij verworpen. En heeft hij vooral heel veel kosten gemaakt en krijgt hij tot de dag van vandaag geen enkel product meer geleverd van mijn zus. Dit is niet hoe wij zaken doen.
De eerste jaren deden we Macrovet nog naast ons werk in Brabant. In juli 2010 was het dan eindelijk zover. We kochten een huis met bedrijfspand op Texel en vanaf die dag ging ik volledig aan de slag voor Macrovet. En vanaf die dag begon Macrovet echt te groeien.
Vanaf dag 1 was onze visie “Passie voor service en expertise”. Klanten kunnen ons altijd bereiken voor eerlijk advies. En eerlijk dan bedoel ik ook echt eerlijk. Het komt vaak voor dat mensen ons bellen voor een nieuwe tondeuse omdat hun huidige tondeuse het niet zo goed doet. Vaak is het dan zo dat een keertje de messen laten slijpen al de oplossing is en een nieuwe tondeuse helemaal niet nodig is.
Vanaf dag 1 ben ik me meer gaan specialiseren in scheermachines en tondeuses voor dieren, Dit is de leukste categorie uit ons assortiment waar techniek, advies en service samenkomt. In deze categorie maken wij echt het verschil, en duizenden klanten weten ons te vinden. Onze aanpak is dat we geen dozenschuivers willen zijn maar echt toegevoegde waarde leveren en dat wordt enorm gewaardeerd.
Een webshop is geen gemakkelijke business. De techniek en mogelijkheden zijn oneindig en veranderen continu. Online verkopen is transparant; alle info en prijzen zijn binnen een paar muisklikken te vergelijken. Consumenten zijn enorm verwend en gewend geraakt. Toen wij begonnen was vandaag besteld en morgen geleverd echt uniek. Tegenwoordig wordt er al verwacht dat wanneer je ’s avonds laat iets besteld, het je de volgende morgen al in huis hebt. Dat de verzending gratis is en wanneer je niet tevreden bent, het gewoon weer gratis terug kunt sturen.
Als ondernemer zijn dat allemaal flinke uitdagingen en brengt keuzes met zich mee die je moet maken. Wij hebben een eigen magazijn en dan is het gewoon niet te doen om voor 23.59 uur besteld de volgende ochtend geleverd aan te bieden. Dat betekent dat je van je medewerkers moet verwachten dat zij ’s avonds laat nog aan het werk moeten. Of je moet je magazijn uitbesteden aan een externe warehouse. Wij hebben hier een duidelijke keuze gemaakt, welke misschien niet het beste is voor de verkopen, maar wel hoe wij een bedrijf willen runnen. Normale werktijden voor ons en onze medewerkers.
In 2008 waren we een van de weinige online shops in onze categorie. Nu in 2023 zijn we een van de velen, voor elk product hebben we vele tientallen concurrenten en dan nog de vele goedkope Chinese producten die verkocht worden via Bol, Amazon en Alie-expres. Maar wij zijn daar nooit in mee gegaan en we bestaan nu nog steeds vanwege onze unieke visie: “passie voor Service en expertise” rondom onze producten. Iets wat de meeste reuzen nooit kunnen bieden.
Onze dagelijkse werkzaamheden zijn nooit veranderd. De telefoon nemen we op binnen 1 keer over gaan, daarbij weet ik eigenlijk nooit of het nu nog ochtend of al middag is. Mailtjes worden beantwoord direct op het moment ze binnen komen. Maar we zorgen ook goed voor onszelf. We houden ons strikt aan onze openingstijden, want met een webwinkel kun je anders continu aan het werk zijn.
Vroeger kon je met slechts een paar goed gekozen steekwoorden bovenaan in zoekmachines verschijnen, wat zorgde voor veel websitebezoekers. Tegenwoordig is het niet zo makkelijk meer en moet je veel content maken, pagina’s optimaliseren met alle technieken die voorhanden zijn. En die technieken zijn enorm veranderd en elke dag komen er nieuwe bij. We staan nu aan de vooravond van AI (artificial intelligence) iets waar wij overigens al jaren mee werken. Zo helpt AI ons al jaren om de juiste producten te tonen aan onze klanten. Denk aan bijpassende producten en accessoires.
Maar met tools zoals ChatGPT gaat er enorm veel veranderen. Het staat echt nog in de kinderschoenen. En als je kijkt naar wat het nu al kan doen. Het is echt angstaanjagend. Maar zoals met elke verandering, je moet er gewoon in meegaan en kijken wat het voor jou kan betekenen.
De afgelopen 15 jaar hebben we enorm hard gewerkt, elke dag weer. En hebben we enorm veel klanten van de juiste producten voorzien. We zijn twee keer bekroond met een Nationale thuiswinkel award en we hebben enorm veel positieve reviews van onze trouwe klanten.
Nu 15 jaar verder zijn we een gezond bedrijf met een mooi assortiment. De veranderde wereld en marktomstandigheden stellen ons elke dag weer de vraag hoe het allemaal verder gaat. We hebben 3 kinderen, de oudste is 12 en helpt nu af en toe al eens mee in de zaak. De jongens zijn opgegroeid in de digitale wereld en super handig. Waar ik vroeger halstouwtjes voor schapen maakte, zijn zij al facturen aan het inboeken. Wie weet vinden ze het leuk en willen ze later in de zaak verder.
Maar laat ze eerst zelf maar ontdekken waar hun passie ligt, ze zijn slim genoeg om de wereld te veroveren. Marloes en ik hebben onze passie al lang gevonden en zijn nog lang niet van plan te stoppen. Op naar de volgende 15 jaar vol met uitdagingen en kansen..